1. مرحبا بكم في أسواق ستي أكبر المواقع التجارية شعبية
    إستبعاد الملاحظة

لو سمحتوا لا تبخلون علينا بالمشورة / بشأن تجارة العملات ( الفوركس )

الكاتب: مترك99, بتاريخ ‏11 أغسطس 2011.

  1. مترك99

    مترك99 تاجر

    إنضم إلينا في:
    ‏1 أغسطس 2008
    المشاركات:
    57
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    <HR style="COLOR: #ffffff; BACKGROUND-COLOR: #ffffff" SIZE=1><!-- / icon and title --><!-- message --><CENTER>قابلت شخص من مصر وقال لي ان تجارة العملات التي تسمى الفوركس
    انها تكسب ذهب وان الواحد يمكن يدبل مبلغه في شهر او شهرين بالكثير
    وبصراحة قال لي معلومات واحصائيات وارقام لا تصدق

    والرجل اعطاني كافة الضمانات وقال لي راح نفتح حساب بأسمك وانت الوحيد اللي تقدر على السحب والايداع , وطلب مني مقابل ادارة المحفظة نسبة 20 % من الارباح .

    وان هنا محتاج لمساعدتكم وعاوز اعرف منكم :
    هل تجارة العملات حلال ولا حرام ؟
    وهل فعلا فيها ارباح خيالية كما فهمت من ذلك الشخص ؟
    وكم نسبة المخاطرة فيها ؟
    وكم افضل مبلغ ممكن ان الواحد يبدأ به ؟

    لو سمحتوا لا تبخلون علينا بالرأي والمشورة خصوصا من الاشخاص اللي جربوا هذه التجارة من قبل .
    والله يرزقنا واياكم من واسع فضله .
    تحياتي للجميع

    </CENTER>
     
  2. سيف الحق 550

    سيف الحق 550 تاجر

    إنضم إلينا في:
    ‏1 ديسمبر 2010
    المشاركات:
    49
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    بص بصراحه وحسب تجربه صديق لى اتعمل فيه نفسه الموضوع وانه هيكسب الاف الدولار اسبوعيا من فرق التجاره وهو محترف يعرف متى يشترى ومتى يبيع فانا قلت له يعلم الله هامش الفرق ليس بالكبير مجرد جزء من الالفوبعدين دا شغل حواه وقلت له مثل بتاع جحا هتفهم منه قصدى وانت حر
    جحا راح فتح محل بيصلح حلل نحاس والومنيا وكان اللى بيجيب له حله يصلحها كان بيدى له حله صغيرة ولما يسأله يقوله اصل الحله ولدت حله صغيره وانتشر الامر وطبعا كل القريه جابو حتى الحلل الجديده وبعدين جحا خدهم بعهم ولما جهم يسألوه فين الحلل قال ماتت وهى بتولد وانا دفنتهم
    تعجبوا وقالوا هو فى حلل بتموت
    رد وقال هو فى حلل بتولد
    وبعد فتره راح الاخ صاحبى وهو مهندس يجيب الارباح قاله يا خساره العمله نزلت مره واحده وخسر كل فلوسه
    رجع حزين هعمل ايه وكان معاه وصل امانه عليه
    قلت له جحا قالها حكمه هو فى حلل بتولد
    رغم انها ممكن يكون فيها ارباح ولكن لنتخيل كم معامل التغير وكل اد ايه وكم يكون من نسبه مبلغك الافضل بلاش نلعب التلت ورقات وخلينا فى حاجه تشغل الشباب وتجيب انتاج ونحس معها بالتوافق مش هب فوق
    احلام تؤدى الىت كابوس نفعك الله بما اعطاك
     
  3. مترك99

    مترك99 تاجر

    إنضم إلينا في:
    ‏1 أغسطس 2008
    المشاركات:
    57
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    اشكرك اخي سيف الحق على النصيحة
     
  4. تجارة بلا حدود

    تجارة بلا حدود تاجر محترف

    إنضم إلينا في:
    ‏25 مايو 2009
    المشاركات:
    1,709
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    الوظيفة:
    Internal Auditor
    الإقامة:
    الرياض
    مسألة الحلال والحرام لها اهلها من وجهة نظري ولا تستفتي بها المنتديات مع احترامي للجميع لأن موضوع العملات مختلف عليه كثير بين علماء الامة .

    المهم خلينا في المسألة بتاعتك، الموضوع بيعتمد على الهامش بمعني تطبيق رافعه مالية تصل احيانا الى 400% من اي مبلغ تفتح بيه حسابات وتعقد الصفقات عليه ودا الي بيخلي الحساب يصفر مع اول حركة سلبية في اتجاه الصفقة :(

    شوف يا صاحبي الي بيقول تكسب كان كسب نفسه :cnf3: .. لأنه بمية دولار لو هو صادق وحريف كان وصل مليون بسرعه وما احتاج زيي وزيك يجُرهم بحلم الثراء ليشتركوا بشركات الفوركس الي ماليه النت .. وللاسف الي بيسوقوا ليها هم من اخوانَّا وابناء عمنا .. همهم فقط يحصلوا على عمولة اشتراكك والي بياخذوها من الشركة الي بتفتح حساب معاها وبعدها مع اول خسارة تدور للراجل تلاقيه فص ملح وداب .
    مترك عشان خاطري خلي ليك من اسمك نصيب واترك هالتجارة لأنها ضياع لراس المال سريع مع حرق للاعصاب ..

    دي نصيحة خسران كبير من دي التجارة مايقارب 17 الف دولار من حر مالي ناهيك الارباح الي اضعاف هذا المبلغ كلو بح ... وهذا كان مع اعرق شركتين فكسول استراليا .. ACM سويسرا (فرع دبي) يعني مو مع شركات وهمية ما حدش معترف بيها ..
    أنا مودعها الى غير رجعه وعلى قولة المثل الي اتلسع من الشربة بينفخ في الزبادي وانا صرت بعدها حتى الهواء بنفخ فيه;) ..
     
  5. مترك99

    مترك99 تاجر

    إنضم إلينا في:
    ‏1 أغسطس 2008
    المشاركات:
    57
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    اشكرك اخي / تجارة بلا حدود على النصيحة
     
  6. forexforu

    forexforu Guest

    صباح الخير وكل عام وانتم طيبين تجارة الفوركس علم وفن علم يعنى بتتعلم اربع حاجات ازاى تقرا الشاشة ازاى تحلل الاخبار العالمية واثرها على العملات ودا يطلق علية التحليل المالى وبعدها التحليل الفنى مجموعة من الموشرات تقدر من خلالها تشترى وتبيع اخر حاجة الفن هو فن ادارة محفظتك ودا اسمة الريسك مانجمنت وبلاش اى حد يدورلك محفظتك حضرتك اتعلم بنفسك وانتا الى تقدر تكسب محدش هايخاف على فلوسك اكتر منك
    انا بدى دورة تدريبية مجانية فى الفوركس طبعا هتسالنى هو فى حاجة ببلاش هاقولك اة انا بعلمك علشان تبقا عميل عندى وبعلم كل العملا قبل مايخشو البزنس دة علشان يقدرو يعتمدو على نفسهم فى قرارات الشرا والبيع
    [email protected]
    [email protected]







    [​IMG]


    25% Bonus On Every Time You Deposits*
    With a maximum bonus of $5000
    2 Pips Spread
    Fixed Spread
    No Commissions No Fees
    No Dealing Desk
    Leverage Up to 1:500
    Hedging Capability
    Easy trading on MT4
    Fund your account in USD, EUR, and GBP in Minutes.
    Bilingual Daily Technical Report
    Multilingual Website
    24/5 Live Support
    Free Daily Market Watch and SMS News
    Trade with best Banks through STP
    Partnerships Programs
    Register a Practice Account for 90 Days
    Allows the use of All EA’s



     
  7. forexforu

    forexforu Guest

    -----------------
     
جاري تحميل الصفحة...
المواضيع المشابهة التاريخ
اعرف سعر الدولار لايف ولحظة بلحظة EgyptRates ‏السبت في 16:27
نشترى ساعتك/ قلمك لو ماركة عالمية Rolex/ Cartier ‏19 أكتوبر 2016

مشاركة هذه الصفحة